Eksporteventyr venter i Kina

Fredag 19. maj 2017 12:08
Danske fødevarer er fremstillet med høj sikkerhed, og derfor kan de blive et stort hit hos de kinesiske forbrugere.

De gode tider for danske svineproducenter kan blive endnu bedre set i lyset af den aftale, som for nylig blev indgået om eksport af pølser og andre forarbejdede svinekødsprodukter til Kina. Det er vurderingen hos Landbrug & Fødevarer.

Kinesiske forbrugere er vilde med danske fødevarer. Den kinesiske middelklasse vokser støt, og efterspørgslen efter gode fødevarer stiger. Sidste år nåede salget af danske fødevarer til Kina og Hong Kong op på knap 13 milliarder.

Der er flere årsager til de støt stigende salgstal, forklarer Michael Stahlschmidt, der er chefkonsulent i Handelspolitik & Markedsadgang hos Landbrug & Fødevarer:

- For det første er der en voksende gruppe af velhavende kinesere, som har råd til både kvalitetsfødevarer og udlandsrejser, hvor de bliver inspireret af mad fra andre verdensdele. For det andet er Danmark og danske fødevarer er et stærkt brand i Kina, siger han.

Historisk aftale øger eksporten

Forventningerne er store til den nye danske eksportaftale.

- Landbrug & Fødevarer har kæmpet for at få aftalen på plads igennem flere år, og det er vores klare overbevisning, at den vil øge eksporten til Kina betragteligt. Et forsigtigt estimat lyder, at vi kommer til at kunne eksportere for yderligere 250 millioner kroner årligt som følge af den aftale alene, siger Michael Stahlschmidt.

Det er særligt den høje danske fødevaresikkerhed, der gør, at Danmark er blandt de første lande i verden, der har fået en aftale i stand med Kina. Kineserne er meget opmærksomme på de fødevareskandaler, der har ramt flere lande, og som Kina selv heller ikke har været fri for. Derfor kan flere danske produkter med høj sikkerhed godt blive et hit blandt de kinesiske forbrugere.

Dansk fremstød på messe

Det skal et stort eksportfremstød i denne uge blandt andet være med til at sikre. Syv danske virksomheder deltager derfor sammen med Landbrug & Fødevarer på messen ’SIAL China’ i Shanghai, der slutter i dag. Landbrug & Fødevarer er hovedarrangør af messen, der er en af Kinas største fødevaremesser.

- Messen er en ideel platform for danske virksomheder i Kina. Kina er et enormt land med knap 1,4 milliarder mennesker. Hvis hver kineser spiser blot fire gram dansk grisekød mere om dagen, ville det betyde en fordobling af den danske eksport af grisekød, siger Michael Stahlschmidt fra millionbyen Shanghai.

Blandt de danske virksomheder, der deltager på messen, er Mille Food A/S fra Hundested, der eksporterer modermælkserstatning og tilskudsblanding og Royal Greenland, der sender en række forskellige fiske- og skaldyrsprodukter til Kina.

De danske deltagere er der ud over Burt Lewis, Fredericia , Coronet Cake Company, Viby Sjælland, Jacobsens Bakery Ltd., Hedensted, Masik Shenzhen, Shenzhen og Skovlyst Production A/S, Farum.